Selasa, September 16, 2008

MELAYU JANGAN LANGGAR DAULAT

Melihat kekalutan yang sedang melanda orang Melayu dewasa kini, saya fikir kita perlu bermuhasabah; menentukan apa sebenarnya yang menjadi masalah, dan mengapa masalah itu boleh berlaku sekarang.

Bangsa Melayu sudah wujud sejak zaman berzaman lagi. Hakikat bahawa bangsa Melayu pernah mencapai tamadun yang tersendiri khususnya pada zaman Kerajaan Melayu Melaka, membuktikan bahawa bangsa ini bukanlah bangsa yang baru berusia setahun jagung dan mudah gawat apabila dilanda masalah demi masalah.

Ketersebaran bangsa Melayu di kawasan induknya di Nusantara serta di wilayah-wilayah pinggiran yang digelar Melayu diaspora, juga menjadi bukti bahawa orang Melayu sesungguhnya ialah bangsa yang hebat kerana mampu menjangkau sebaran wilayah yang begitu luas, apatah lagi dengan merentas lautan. Tidak seperti orang Cina atau India, konsep ‘benua’ bagi orang Melayu terdiri daripada lautan yang maha luas. Badai dan gelombang apapun yang melanda, bangsa Melayu tetap tidak kelemasan atau hilang dari dunia, bersesuaian dengan sumpah Hang Tuah “Tak Melayu Hilang di Dunia”.

Namun sejak akhir-akhir ini, kehebatan dan kekuatan Melayu dilihat sudah mulai merapuh. Lantaran sedikit tsunami sosioekonomi dan sosiopolitik, orang Melayu berantakan sesama sendiri. Jika mengambil kira tarikh pilihanraya yang lalu, sudah masuk 6 bulan keadaan masih belum reda malahan bagaikan ‘retak menanti belah’.
Saya melihat kegawatan dalam kalangan orang Melayu kini adalah disebabkan oleh pelanggaran terhadap beberapa elemen penting yang menjadi tonggak kedaulatan bangsa Melayu itu sendiri. Yang pertama ialah berkenaan pencabulan hirarki purba bangsa Melayu. Dahulu orang Melayu hanya terbahagi kepada dua; raja sebagai pemerintah dan rakyat jelata sebagai yang menerima perintah. Tidak ada perantara. Tidak ada parti politik. Tidak ada wakil rakyat.

Kedua-dua pihak diikat oleh satu perjanjian (waadat) yang dimeterai oleh Sang Sapurba (dalam Sejarah Melayu) atau Seri Teri Buana (dalam Sulalatus Salatin) mewakili golongan pemerintah, dengan Demang Lebar Daun yang mewakili golongan rakyat. semuanya telus dan tulus.

Kandungan perjanjian itu antara lain mengikat pemerintah khususnya raja supaya tidak menzalimi rakyat dan rakyat pula hendaklah taat setia kepada raja. Semenjak itu, waadat tersebut menjadi perlembagaan orang Melayu. Raja kekal berdaulat kerana menerima ikrar taat setia rakyat. Manakala rakyat pula dinaungi kedaultan tersebut.

Hubungan sedemikian menjadikan orang Melayu begitu kukuh dan ampuh. Namun demikian, episod sejarah telah membuktikan apabila berlaku sahaja pelanggaran kepada perjanjian itu, orang Melayu akan menerima musibah. Antaranya; peristiwa Sang Rajuna Tapa di Singapura dan persaingan merebut pengaruh antara Raja Mendeliar dan Kitul di Melaka. Kemuncak kepada episod hitam itu ialah kejatuhan Melaka pada tahun 1511. Selama 446 tahun berikutnya, orang Melayu dijajah silih berganti sehinggalah Merdeka pada 1957.

Kemerdekaan mewujudkan hirarki ketiga dalam kalangan orang Melayu; iaitu golongan wakil rakyat. Berdasarkan prinsip demokrasi moden dan sekular, golongan ini mengambil alih tampuk kuasa dan pemerintahan daripada raja-raja Melayu. Pada detik ini, salah satu ciri kedaulatan Melayu itu telah dilupuskan. Yang berkuasa kini ialah sesiapa sahaja dalam kalangan orang Melayu, sekalipun rakyat kebanyakan. Para wakil rakyat tidak sabit dengan perjanjian yang telah termeterai sebelumnya. Justeru itu, tiada pensabitan atas apa-apa saja yang boleh dianggap sebagai menzalimi rakyat. Tiada juga ketulahan kepada rakyat yang menderhaka.

Dengan hirarki baru ini, sumpahan rakyat dimanifestasikan melalui hanya satu undi dalam pilihanraya sahaja. Timbang tara tidak dapat dilaksanakan kerana kedua-dua pihak telah hilang pertanggungjawaban masing-masing. Bukan setakat itu, malahan pada penghujung 1980-an kekebalan raja-raja juga telah turut dimansuhkan. Semua golongan orang Melayu boleh didakwa-dakwi tetapi tidak menggunakan pertimbangan yang dicipta dan diamalkan oleh nenek moyang.

Penguraian ikatan tradisional ini menjadikan orang Melayu kehilangan pedoman. Tiada sesiapa pun yang dapat meleraikan kekusutan yang timbul; satu demi satu. Lalu ada yang berpaling ke luar lingkungan Melayu untuk meraih kekuatan. Senario seperti mana yang pernah berlaku di istana Melaka antara Raja Mendeliar dan Kitul, kini seolah-olah muncul kembali. Dan kita tahu natijahnya.

Satu lagi sumpahan yang telah dilanggar oleh bangsa Melayu ialah sumpahan “bahasa yang menunjukkan bangsa”. Kewujudan bangsa Melayu menjadi sirna kerana tidak lagi patuh menggunakan bahasanya. Benar, bahasa Melayu kekal dalam Perlembagaan Negara melalui Fasal 152 tetapi sejauh manakah kedaulatan bahasa itu mampu menaungi lagi bangsanya apabila bangsa itu sendiri menderhaka.

Pada tahun 2007 yang lalu, bahasa Melayu telah secara rasminya dilupuskan dan digantikan dengan bahasa Malaysia. Demi toleransi dan kompromi sosiopolitik, kita gadaikan kedaulatan bahasa itu. Beberapa tahun sebelum itu, kita juga telah mengabaikan bahasa Melayu apabila dipinggirkan dalam sistem pendidikan kita. Kita hina bahasa Melayu kerana dikatakan kolot lantaran tidak berupaya membawa bangsa Malaysia ke persada dunia yang berteraskan sains dan teknologi. Kita langgar ikrar yang kita maktubkan dalam perlembagaan bahawa bahasa Melayu hendaklah dijadikan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara.

Kita pilih bahasa Inggeris, bahasa bangsa yang pernah menjajah kita. Sekali lagi kita gadaikan maruah bahasa Melayu. Persoalannya; bahasa Inggeriskah yang membawa angkasawan kita ke angkasa lepas tempoh hari?

Satu demi satu sumpahan telah melanda bangsa Melayu. Lantaran terlalu banyak termakan sumpah, orang Melayu sudah tidak keruan lagi sehinggakan ‘Sumpah Saiful’ tempoh hari terpaksa bersaksikan Tuhan Yang Maha Esa. Kita sudah hilang kepercayaan kepada bangsa sendiri dek keterlaluan kita melanggar waadat nenek moyang. Namun demikian, masih ada waktu untuk kita segera insaf dan berusaha bersama-sama mengembalikan kedaulatan bangsa Melayu tanpa mengira kita daripada hirarki yang mana satu.

Tiada ulasan: