Jumaat, Julai 04, 2008

NYANYUK

Nyanyuk adalah perkataan bahasa Melayu. Dalam Kamus Dewan (2005), nyanyuk bermaksud ‘berkelakuan seperti kanak-kanak (berkenaan orang yang sudah terlalu tua), tidak berapa betul lagi (berkenaan fikiran orang yang sangat tua), raban. Dalam bahasa Inggeris (Merriam-Webster Online Dictionary) nyanyuk disebut senile. Senile berasal dari perkataan Latin senilis yang bermaksud exhibiting or characteristic of old age, exhibiting a loss of cognitive abilities (as memory) associated with old age. Dalam MedicineNet.com, senile dikaitkan dengan tiga keadaan; pertaining to old age, pertaining to the physical decline associated with old age dan pertaining to the mental decline once associated with old age but now known to be due to dementia. MSN Encarta Dictionary pula mendefinisikan senile sebagai mentally less acute in later life; forgetful, confused, or otherwise mentally less acute in later life dan relating to later life: occurring in or believed to be characteristic of later life, especially the period after the age of 65 years. Dari sudut perubatan pula, senile diistilahkan sebagai dementia, bagi merujuk keadaan that occur when the brain is affected by specific diseases and conditions (Alzheimer’s Society Information Sheet: http://www.alzheimers.org.uk/).

Bersabit dengan ilmu linguistik, kajian perkamusan dan kajian asal-usul kata termasuk dalam bidang etimologi. Antara lain bidang ini merangkumi penyelidikan tentang asal-usul kata serta perubahan-perubahannya dalam bentuk dan makna. Melalui bidang ini kita akan mengetahui makna dan kedudukan sesuatu perkataan itu dalam masyarakatnya; sama ada kata-kata itu asli atau pinjaman, kata dasar atau kata terbitan dan pelbagai lagi kategori analisis kata yang boleh dilakukan. Satu perkara yang jelas ialah setiap perkataan itu dapat memberikan gambaran citra masyarakat yang menggunakan dan memilikinya. Sebagai contoh klasik, perkataan ‘amuk’ ialah perkataan Melayu yang terpaksa dipinjam oleh bahasa Inggeris dan dimasukkan dalam kamus bahasa itu kerana tiada gejala amuk dalam budaya mereka sepertimana yang terdapat dalam masyarakat Melayu. Cuma dalam versi Inggerisnya, amuk dieja sebagi amuck untuk disesuaikan dengan sistem ejaan mereka. Perkataan Inggeris yang hampir dengan amuk ialah rampage tetapi keadaan itu membabitkan sekumpulan pelaku dan selalunya pelakunya ialah sekumpulan haiwan. Jadi untuk membawa pengertian amuk seorang diri seperti mana yang sering digambarkan dalam episod feudal kerajaan Melayu dahulu kala, amuk yang dieja amuck itu lebih tepat digunakan dalam bahasa Inggeris.

Berbalik kepada perkataan nyanyuk tadi, jelas sindrom nyanyuk boleh menyerang bukan sahaja orang Melayu tetapi bangsa-bangsa lain di dunia termasuk bangsa Eropah. Berasaskan kajian sains perubatan, nyanyuk biasanya menyerang golongan warga emas atau orang tua, khususnya yang berusia lebih 65 tahun. Walau bagaimanapun, menurut artikel dalam Alzheimer’s Society Information Sheet itu juga, daripada kira-kira 750 000 orang di United Kingdom yang mengalami nyanyuk, 18 000 daripadanya berusia kurang 65 tahun.

Dalam kalangan orang Melayu umumnya, orang nyanyuk digambarkan sebagai orang tua yang pelupa, tidak mampu mengurus diri dari segi kebersihan dan makan-minum, dan bercakap tanpa sedar apa yang diperkatakan. Sindrom ini melanda tanpa mengira kelas dan kedudukan, malahan sejak akhir-akhir ini masyarakat dimomokkan dengan beberapa tokoh dalam bidang politik dan juga negarawan yang sudah seperti dihinggapi sindrom ini. Mereka sudah tua, tetapi masih rancak bercakap sesedap rasa, tanpa memikirkan kesan percakapan mereka itu boleh mengharubirukan rakyat, apatah lagi pihak-pihak yang ditujukan percakapan itu. Kita sedar, para pemimpin Malaysia ini kebanyakannya ‘dituakan sebelum waktunya’ (malah baru-baru ini Siti Norhaliza pun sudah dituakan dengan gelaran Datuk!). ‘Badi tua’ itu menyebabkan pemimpin-pemimpin veteran yang kini diberi taraf negarawan menghamburkan kritikan dan tekanan yang tidak tentu pasal kepada pemimpin muda semasa yang diketuai oleh Pak Lah (bukan Tok Lah!) dan barisan kabinet barunya. Dan mengepalai kumpulan otai ini ialah mantan Perdana Menteri kita sendiri.

Tidak berapa lama dahulu, Tun Mahathir mengkritik gaya kepemimpinan Pak Lah yang menerajui negara setelah diberi mandat pada PRU 11. Rasa ‘cemburu’ dengan kemenangan besar Pak Lah pada 2004 itu (rekod yang tidak pernah dicapai pada zaman Tun Mahathir), menimbulkan ‘krisis’ pada mantan Perdana Menteri itu. Sepanjang 22 tahun beliau berkuasa, tidak pernah pencapaiannya sedemikian baik. Beliau ternyata amat tidak senang, apatah lagi apabila Pak Lah cuba lari dari bayangan stail kepemimpinan Tun Mahathir dengan menyeru rakyat supaya ‘bekerja bukan untuk PM tetapi bersama-sama PM’. Tun Mahathir melihatnya sebagai satu sindiran terhadap gayanya selama ini. Kemenangan besar itu juga amat ‘berdosa’ pada pandangan Tun kerana pembangkang kehilangan suara, dan pada anggapannya berbahaya memerintah tanpa pembangkang yang kuat. Pertemuan empat mata yang diatur antara Pak Lah dengan Tun Mahathir untuk menghentikan polemik itu sepatutnya menjadi noktah terhadap segala sindrom nyanyuk itu. Tetapi keesokannya, ada lagi komentar nyanyuk itu disiarkan dan rakyat khususnya orang Melayu menjadi lebih gelisah kerana apabila ‘gajah sama gajah berperang, pelanduklah yang mati di tengah-tengah’!

Dalam senario terbaru pasca-PRU 12, sekali lagi negarawan otai ini bangkit menyerang Pak Lah bertubi-tubi sehingga tergamak menyuruh Perdana Menteri supaya meletak jawatan. Kenyanyukan Tun Mahathir begitu terserlah kerana setiap tembakannya itu ternyata umpama ‘menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri’ dan ‘membuka pekung di dada’. Banyak tindakan dan perkara yang beliau lakukan sepanjang penguasaan rejimnya dahulu terbongkar satu persatu. Selama ini begitu banyak ‘bangkai gajah’ yang ditutup dan didiamkan sahaja termasuk oleh Pak Lah sendiri. Banyak pihak sedar akan keburukan-keburukan itu tetapi turut berdiam diri tanda ‘hormat’. Malah Berita Harian hari ini (Selasa, 8 April 2008, hal. 5) turut memaparkan rayuan pemimpin pembangkang, Karpal Singh supaya Tun Mahathir berhenti menyerang Pak Lah kerana beliau sendiri telah melakukan begitu banyak ‘kesalahan politik’ pada era pemerintahannya. Karpal memohon supaya supaya Tun Mahathir berundur dengan penuh penghormatan dan seharusnya beliau menjadi orang yang terakhir jika mahu menyerang Pak Lah. Beliau seharusnya memelihara kehormatan status negarawan ulungnya.

Berasaskan perkembangan terbaru ini, Tun Mahathir seolah-lah tidak akan berhenti mengkritik. Apa sahaja tindakan kerajaan pimpinan Pak Lah pasti akan berhadapan dengan pandangan dan ulasan sinikal beliau. Justeru, jika kelmarin Pak Lah mendedahkan bahawa Tun Mahathir pernah menghalang media membuat liputan tentang Tun Hussein Onn sejurus selepas beliau mengambil alih kepemimpinan negara, maka sekarang wajar juga media mengambil tindakan yang serupa. Selagi beliau dikejar wartawan, selagi itulah pandangannya yang sudah tidak rasional itu akan menjadi tatapan rakyat. Ini boleh menimbulkan lebih banyak ‘dosa berbanding pahala’! Dalam beberapa liputan media yang ditonton di kaca televisyen, ternyata Tun Mahathir masih popular; tetapi kita harus bijak menelaah setiap kenyataan yang dibuatnya. Setiap luncuran perkataannya sudah tidak boleh dianggap ‘fatwa’ lagi kerana ternyata ‘zamannya’ sudah berlalu. Cuma sayangnya, beliau tidak sedar akan hal itu atas faktor ‘keotaiannya’!

Inilah suara mewakili hati dan perasaan orang Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya. Kami amat menghormati dan menyanjung segala yang telah disumbangkan oleh Tun Mahathir. Kami tidak berniat menderhaka atau bersifat ‘kacang lupakan kulit’ dan ‘habis manis sepah dibuang’. Malah selama ini, kami memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada beliau sehingga pemerintah mampu menempuh semua pilihanraya dengan kemenangan majoriti mutlak 2/3. Walaupun beberapa kali Tun hampir rebah, kami tetap menyokong. Justeru kenyataan ini tidak bererti kami membenci Tun tetapi kami sekarang ‘lebih sayangkan Pak Lah’. Selamat Bersara Tun Mahathir!

Tiada ulasan: