Selasa, Julai 15, 2008

BERSATULAH PEMIMPIN MELAYU!

Sudah lebih seratus hari Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 berlalu. Semua mengetahui bahawa PRU itu adalah yang paling sengit pernah dilalui oleh parti yang memerintah sehingga menyaksikan beberapa negeri tumbang di tangan pembangkang, manakala orang Melayu hampir kehilangan kuasa politik jika tidak dibantu oleh penyokong-penyokong di Pahang, Terengganu, Johor, Sabah dan Sarawak.

PRU 12 juga memperlihatkan semua kaum utama di negara ini; Melayu, Cina dan India mulai mencapai tahap kematangan berpolitik. Mereka menggunakan akal dan fikiran untuk memilih calon yang bakal menjadi wakil di Dewan Negeri dan Parlimen. Bertahun-tahun sebelum ini, pengundi tidak begitu kisah siapa calon yang bertanding, asal sahaja mereka daripada parti yang disukai.

Namun demikian, kita agak kesal kerana walaupun telah termaktub keputusan pilihan raya itu, harapan untuk ‘biduk lalu, kiambang bertaut’ bagi orang Melayu, masih tidak kesampaian. Orang Melayu terutama yang menganggotai UMNO dan PKR, masih bercakaran seperti seolah-olah kempen pilihan raya masih berlangsung.

PAS nampaknya sudah menunjukkan kematangan mereka, tetapi bagi orang Melayu dalam UMNO dan PKR, mereka masih seperti kanak-kanak yang tidak mahu menerima hakikat keputusan pilihan raya itu. Kematangan mereka terhenti hanya pada waktu membuat pemilihan itu sahaja.

Setelah lebih tiga bulan berlalu, keadaan ‘carik-carik bulu ayam’ orang Melayu tidak menampakkan tanda akan ‘akhirnya bercantum semula’. Malahan keadaan semakin parah apabila politik persepsi yang digembar-gemburkan sejurus selepas pilihan raya itu, kini diikuti pula oleh politik konspirasi yang amat memualkan dan memalukan. Sekali lagi isu seks luar tabii dijaja ke sana-sini seperti tidak serik-serik dengan apa yang telah berlaku pada tahun 1998 dahulu.

Seluruh dunia menjadikan negara ini sebagai model negara Islam terbaik. Seluruh dunia juga tahu bahawa pendokong utama pemerintahan negara ini ialah orang Melayu yang beragama Islam. Jadi di manakah letaknya maruah kita? Jika skandal 1998 dahulu boleh dianggap konspirasi semata-mata, bolehkah kita menafikannya kali ini juga begitu? Tidakkah dunia luar akan melihat orang Melayu Islam ini keji dan kotor permainan politik mereka?

Sudah sekian lama kita faham dan memegang prinsip bahawa matlamat tidak menghalalkan cara. Kita juga tahu bahawa matlamat perjuangan ialah untuk berkorban tenaga, harta, dan pemikiran. John F. Kennedy pernah melaungkan; “janganlah ditanya apakah bakti negara untuk kamu, tetapi tanyalah apakah bakti kamu untuk negara”.

Malang sekali bagi segelintir politikus Melayu, falsafah perjuangan sedemikian barangkali dianggap sudah kuno. Kemenangan tipis masih menghantui sebilangan pemimpin Melayu dalam UMNO. Terlatah-latah mereka apabila berhadapan dengan isu demi isu, termasuklah bersikap keanak-anakan apabila melanggar perintah Yang Dipertua Dewan Rakyat supaya sebahagian lobi dewan yang mulia itu dipagari. Mereka berbalah tentang isu itu berhari-hari sehingga perlu Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bersuara.

Bagi orang Melayu dalam PKR pula, hakikat kemenangan tidak disangka-sangka masih menyebabkan mereka dibuai mimpi. Mereka ‘bermimpi’ seolah-olah mereka telah menang majoriti dan berhak menubuhkan kerajaan dan mengambil alih kuasa. Semenjak sebelum pilihan raya sehinggalah Ahad lalu, tidak berhenti-henti mereka berarak dari satu stadium ke stadium ‘meraikan’ kemenangan mereka sambil mencipta pelbagai konspirasi untuk memastikan mimpi itu menjadi realiti.

Secara berterusan mereka mencanangkan bahawa mereka akan menubuhkan kerajaan tidak lama lagi kerana sebahagian wakil rakyat Barisan Nasional akan melompat keluar dan menyertai mereka. Nafsu besar mereka untuk memerintah telah mengetepikan kewarasan dan congak mudah matematik. Melainkan dengan takdir Tuhan, secara logiknya tidak akan tercapai impian mereka dalam masa yang terdekat; sekurang-kurangnya sehingga pilihan raya yang datang.

Bagi segelintir pemimpin Melayu, nafsu untuk berkuasa itulah yang menyebabkan mereka berkelakuan tidak seperti ahli yang berhormat. Letih Perdana Menteri menasihatkan supaya tindakan sedemikian dihentikan, tetapi tidak ramai yang mengendahkan. Timbalan Perdana Menteri juga sudah menampakkan kekecewaannya dengan berkata bahawa segelintir aktivis politik negara sudah semakin kotor. Rakyat menyedari bahawa tidak ramai yang berperangai sedemikian, tetapi ‘habis rosak susu sebelanga dek nila setitik’.

Saya fikir sudah sampai waktunya Menteri Penerangan menarik balik kebenaran siaran langsung perbahasan di Parlimen kerana lebih banyak buruk daripada baiknya. Rakyat lebih tertarik menyaksikan kelakuan buruk wakil rakyat di Parlimen dan dengan segera insiden melondeh seluar di Stadium Malawati beberapa hari lalu adalah manifestasi, ‘jika guru kencing berdiri, murid akan kencing berlari’. Tergamak sungguh sebilangan ahli yang berhormat kita berkelakuan begitu hanya untuk popular dan dengan itu meraih dan mengekalkan kuasa.

Amalan demokrasi jelas menetapkan bahawa yang menang majoriti memerintah dan yang kalah mesti menghormati keputusan yang telah dibuat oleh pengundi. Jika ahli politik kita sudah matang, tidak bolehkah mereka bersikap gentlemen dan memberi pengiktirafan kepada yang menang? Tidak perlu hendak dipersoalkan kerana peluang akan datang lagi empat atau lima tahun kemudian. Seperti yang selalu ditegaskan oleh Pak Lah dan Datuk Najib, ini adalah waktu untuk bekerja bukan lagi bermain politik. Banyak janji pilihan raya yang perlu ditunaikan, dan banyak lagi agenda pembangunan negara yang hendak dilaksanakan.

Para politikus Melayu perlu ingat bahawa para pengundi Melayu sentiasa memerhatikan gerak geri mereka. Rakyat Melayu bukan lagi seperti dahulu; asal calon parti kegemaran mereka sahaja akan dipangkah kerana kesetiaan yang mutlak. Namun kini, orang Melayu sudah semakin matang dan tahu hak yang sebenar-benarnya; ahli-ahli yang terpilih ialah wakil rakyat dan tidak lebih dari itu. Kedudukan yang dimiliki sekarang hanya bersifat sementara. Perjuangan masa depan dan hidup mati bangsa adalah agenda yang perlu diutamakan. Hak rakyat wajib dipertanggungjawab oleh wakil rakyat.

Kesibukan politiking tidak akan membawa bangsa Melayu ke mana-mana. Dalam keadaan kuasa politik yang hampir terlepas kini, ahli-ahli politik Melayu perlu fokus. Ingatlah, ‘bulu ayam yang tidak bercantum semula selepas carik, akan hanya menyebabkan ayam kesejukan!’ Profesionalisme perlu menjadi pegangan dan kita tidak mahu ‘menang jadi arang, kalah jadi abu’. Syukurlah pemimpin Melayu dalam PAS sudah semakin matang dan mengambil sikap sederhana. Jika tidak orang Melayu akan terpecah tiga dan sekali gus menghilangkan kuasa mutlak majoriti.

Rakyat Melayu memang sentiasa siaga dengan suara keramat ketuanan Melayu. Inilah satu-satunya lagi benteng yang dapat mempertahankan kuasa politik orang Melayu. Justeru itu, para pemimpin yang telah diberikan mandat hendaklah insaf dan ‘bersilat mengikut rentak paluan gendang’. Tidak guna ‘terkinja-kinja’ untuk menarik perhatian tetapi langkah tariannya sumbang. Kalau tidak tahu apa sebenarnya hasrat orang Melayu, baliklah ke kawasan masing-masing dan bertanyalah. Rata-rata orang Melayu di akar umbi masih lagi bergantung kepada suara keramat itu sahaja. Kami tidak punya wang berjuta. Kami tidak punya gedung harta. Yang ada cuma suara yang kami gunakan empat atau lima tahun sekali.

Bukankah kita bersaudara dan seagama? Di manakah letaknya nilai budi bahasa dan maruah yang kita jaja selama ini sebagai ciri manusia Melayu? Maju dan bertamadunkah kita dengan hanya melaung ke sana ke mari, ibarat ‘kokok berderai-derai tapi ekor bergelumang tahi’? Tidakkah boleh kita menganggap sengketa politik itu sebagai ‘ribut di dalam cawan sahaja’? Mengapa tergamak kita membongkar yang di dalam kain hanya untuk memastikan kita berkuasa?

Jangan salahkan politik kerana politik itu suci bersih. Yang mencemarinya ialah manusia yang mendokonginya. Memanglah mudah mengatakan, dalam politik tidak ada musuh atau sahabat yang kekal. Tetapi jika politik Amerika sekali pun tidak kedengaran konspirasi sumbang dijadikan modal perjuangan, kenapa politik kita, politik bangsa Melayu pula yang ‘lebih sudu dari kuah’?

Pengajaran kepada episod duka politik Melayu ini ialah kematangan jika disalahgunakan, akan menjadikan kita ego dalam dimensi bawah sedar kita. Kita gagal melihat kebenaran dan menjadi bongkak sehingga tidak mengiktiraf kematangan orang lain. Bukankah jika satu telunjuk menuding jari mengatakan orang lain salah, tiga jari lagi menunjuk ke arah diri sendiri?

Baliklah ke pangkal jalan perjuangan yang sebenar. Orang Melayu tiada apa-apa di tanah airnya sendiri sekiranya kuasa politik juga hilang dek perangai segelintir pemimpin Melayu sendiri. Tuhan telah berkata yang maksudnya, “nasib sesuatu kakum itu ditentukan oleh kaum itu sendiri”. Sejarah tanah air telah membuktikan bahawa para pemimpin yang egois dan mabuk kuasalah yang menjadi punca keruntuhan negara dan bangsa. Apabila dilihat matlamat boleh menghalalkan cara, tunggulah kebinasaan akan muncul. Semoga Allah melindungi bangsa Melayu.

Tiada ulasan: