Rabu, Julai 15, 2009

YANG KURIK KUNDI, YANG MERAH SAGA, YANG KERAS TAKAL-UTUSAN MALAYSIA 16 JULAI 2009

Buat kesekian kalinya, Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah lagi tentang orang Melayu. Ternyata baginda amat prihatin dengan perkembangan yang melanda orang Melayu kini. Dalam titah baginda di Majlis Perasmian Muzakarah Cendekiawan Islam 2009, baginda sekali lagi mengingatkan umat Melayu supaya berpijak kepada kenyataan dan berpandulah kepada akal fikiran.

Dengan kedaulatan baginda yang berasal daripada keturunan raja-raja Melayu Melaka, dan ditambah dengan keintelektualan baginda, orang Melayu harus benar-benar percaya akan titah baginda itu, dan benar-benar faham akan gejala kehancuran yang sedang melanda sekarang.

Mengulas tentang saranan baginda supaya orang Melayu menggunakan akal fikiran, saya ingin mengaitkan dengan serangkap pantun Melayu; “yang kurik kundi, yang merah saga; yang baik budi, yang indah bahasa”.

Dalam satu kajian, daripada seorang informan saya terjumpa baris ketiga pembayang dan baris keenam maksud pantun itu yang saya fikir sengaja dihilangkan. Baris ketiga pembayang ialah; “yang keras takal,” manakala baris keenam maksud pula berbunyi; “yang pantas akal”.

Kehilangan kedua-dua baris keramat itu saya jangka adalah sebahagian usaha orientalis dan penjajah British yang mahu memisahkan orang Melayu daripada dunia keintelektualan. Hal ini samalah dengan momokan British yang kononnya sebahagian besar naskah persuratan Melayu yang sarat dengan pemikiran dan unsur-unsur keintelektualan telah tenggelam bersama-sama kapal Raffles tatkala dibawa belayar ke Eropah.

Dengan demikian, walaupun setelah lebih separuh abad orang Melayu merdeka daripada penjajahan Barat, ternyata aspek kemerdekaan minda masih belum berlaku. Orang Melayu masih gagal membuat pertimbangan tanpa pengaruh emosi, assabiyah, dan dendam kesumat.

Orang Melayu masih terlalu hebat berbudi bahasa sehinggakan apabila sekali termakan budi, kita rela menggadai maruah dan menghambakan diri tanpa memikirkan masa depan bangsa sendiri. Kita rela berbantah-bantahan dengan saudara kita sendiri demi menyokong dan menegakkan orang lain.

Walaupun istilah Melayu itu bersinonim dengan Islam, tetapi nampaknya orang Melayu masih belum benar-benar mukmin. Jangan sekali-kali diperlekeh keislaman mereka walaupun mereka tidak solat, tidak puasa, atau melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak Islamik. Islam menuntut kita supaya bersatu padu tetapi kita tidak mahu. Islam menyuruh kita berfikir, tetapi kita lebih suka mengikut emosi dan nafsu.

Ternyatalah bahawa setelah dijajah selama 446 tahun, orang Melayu berjaya dipisahkan daripada akal mereka dan hanya hidup berpandukan budi bahasa semata-mata. Dalam kepompong budi bahasa itulah sebahagian orang Melayu leka dengan mimpi yang indah-indah tetapi bercanggah dengan realiti semasa.

Walaupun telah banyak kali diperingatkan dan diuji, sikap sebahagian orang Melayu masih tidak berubah menjadi manusia yang dinamik dan pragmatik. Keselesaan mereka dalam dimensi fatamorgana benar-benar berjaya meletakkan diri mereka dalam arus pemikiran bawah sedar. Mereka terpisah daripada rasional dan hanya bersifat pengikut yang taksub.

Siapa tidak tahu bahawa orang Melayu sangat suka berhasad dengki sehinggakan apabila ada orang Melayu yang naik tinggi, akan diusahakan supaya dijatuhkan. Apabila mengatur majlis, orang Melayu terkenal dengan ‘time Melayu’. Apabila dipujuk rayu misalnya oleh Pak-pak Arab, Mat-mat Indon, anak-anak Melayu mudah terlentuk dan hanyut.

Tidak lama dahulu banyak kes anak-anak Melayu yang terbabit dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa apabila dijanjikan kemewahan hidup. Nampaknya dunia telah tahu bahawa orang Melayu sangat mudah digula-gulai kerana bangsa ini seolah-olah tidak berakal!

Setelah Raja Muda bertitah demikian, apakah pemimpin dan rakyat Melayu masih belum faham-faham lagi?

Yang kurik kundi,
yang merah saga,
yang keras takal;
yang baik budi,
yang indah bahasa,
yang pantas akal.

1 ulasan:

dynac3064 berkata...

Memperjuangkan nasib bangsa. Melayu. Saya mula berfikir2.

Suatu pertandingan bola sepak tahunan sedang diadakan. Terdapat 20 pasukan yang bertanding. Setiap pasukan itu, bertanding pada setiap tahun dengan tidak ada yang terkecuali. Dikatakan bahawa pasukan A memenangi perlawanan kali ini dan perlawanan yang sebelumnya berturut-turut. Pasukan F tetap mendapat tempat kedua, sama seperti tahun lepas. Pastinya untuk perlawanan akan datang, pasukan F akan lebih memperkukuhkan cara beraksi. Ini kerana pasukan F mengejar kemenangan.

Kaitkan cerita perlawanan bola itu dengan apa yang saya ingin ulaskan tentang memperjuangkan nasib bangsa. Bercakap tentang bangsa, kita cuba kumpulkan setiap bangsa yang ada di dalam dunia ini. Cuba kita lihat, adakah ada dari salah 1 bangsa yang boleh dijadikan teladan(boleh juga anggap sebagai pemenang) dan aspek yang diambil adalah MESTI dari stiap segi. Saya bawakan contoh-contoh am. 1.Kemajuan ekonomi. 2.Kemajuan sahsiah/sosial. 3.Kemajuan intelektual.
Tentunya tidak ada bukan? Nah, dengan ini, sekaligus boleh disimpan saja pemikiran untuk memperjuangkan bangsa. Apa yang perlu, jangan dilaungkan bangsa, laungkan sahaja tuntutan mentaati Allah. Muhammad tidak diturunkan untuk membela nasib bangsa Arab.

Lagipula, jika kita sibuk membela nasib bangsa, apa halnya pada insan yang tidak berbangsa? Contohnya, sesorang yang lahir dengan keadaan ibu atau bapanya adalah bukan melayu, ataupun ibu atau bapanya adalah kacukan Melayu atau ibu dan bapanya keduan-duanya adalah kacukan Melayu. Adakah dia boleh dikira Melayu. Jika tidak, andai kata nasib Melayu benar-benar dibela, siapa yang akan membelanya. Kerana itulah, cuba dikajikan tetang adakah relevan untuk membela nasib bangsa. Masih terlalu banyak perkara-perkara biasa(tidak perlu terlalu kompleks) yang saya tidak dapat diselitkan di sini. Sekian